Wednesday, July 23, 2008

Menanti Kasih - Norzailina Nordin

Tajuk : Menanti Kasih
Penulis : Norzailina Nordin
Tahun :
M/S : 520 ms
Terbitan : Alaf21
Harga : 19.90
Kategori : Romantik / Thriller Mafia adrenallin tahap 4
Bintang : * * * - Boleh dibuat koleksi

Sinopsis Belakang :

Pertemuan kali pertama ketika melancong ke Itali, membuatkan Farhana jatuh hati pada Giovanni. siapa lelaki itu sehingga Farhana buta dlm pencarian cinta, sedangkan mereka saling mengenali hanya utk tempoh 2 minggu? Betapa taksubnya cinta 2 insan ini bilamana perasaan kasih, sayang dan rindu sering menerjah sanubari. Mereka mampu menepis segala tohmahan yg dianggap dusta belaka.

Namun, dalam kseronokan bercinta, ada insan merana. Kamel.... satu2nya lelaki yg pernah singgah di hati Farhana. Mengapa ditolak luahan perasaannya sedangkan mereka berkawan sudah lama? kasihan lelaki itu! cintanya tidak kesampaian...

Kemunculan Ahmad Ridzafi memberi tamparan hebat kpd Farhana. Lelaki itu melamarnya dgn penuh keikhlasan jiwa. Biar bagaimana hebat sekalipun onak merintangi gadis itu harus menjadi miliknya. Fikiran Farhana menjadi tidak keruan. Mampukan dia menerima lamaran itu kerana pada masa yg sama mengharapkan orang yg disayangi datang membersihkan luka di hati?

Farhana benar-benar buntu. Dia ingin menyayangi dan disayangi. Sememangnya dia hidup dlm alam realiti tetapi masih tidak berupaya menggapai kebahagiaan. yg mana satu pilihan hati? Dia hanya berserah kpd Yg Maha Esa dan menanti kasih jejaka yg sudi bertakhta di hatinya.

Komen Aku :

Aku baca dari beberapa sumber kat internet, buku Norzailina Nordin (NN) ni, dia refurbish balik dari novel terdahulu dia. Anyway, aku tak beli atau baca buku NN yang terdahulu.

Mulanya, aku rasa jengkel jugak bagaimana seorang lelaki Itali boleh jatuh cinta dengan seorang gadis bertudung dari Malaysia. Rakyat Italy kan kuat dengan mereka punya adat resam dan sifat patriotik mereka seperti memustahilkan kawin campur especially dengan gadis-gadis Islam. Yeap, overal. He3. So aku kirakan cam syok senirik la watak Farhana dalam cerita neh.

Lepas lama-lama baca novel ni, baru la tau logiknya kenapa si watak hero Giovanni tu jatuh cinta kat Farhana, rupenye dia selalu gi Bahrain. So dia jatuh cinta dan boleh accept gadis bertudung yg kelihatan sopan santun serta berbudi pekerti berbanding dengan minah2 Italy yg rata2 kebaratan. Gitu3lah!

Bibit2 terakhir cinta antara Farhana dan Giovanni membuatkan aku sebak dan akhirnya mengharapkan kasih mereka bersatu. Pembaca dapat mengagak yang Giovanni mati didalam perlimbaan di Litar F1 yang akhirnya mematikan watak lelaki Itali yang terkenal romantik tu.

Terkeluar dari tahap keboringan Fasa 1 buku ni (yang mulanya aku ingat NN syok senirik), menarik minat aku membaca seterusnya garapan NN.

Norzailina Nordin berjaya mengundangan perasaan sakit hati apabila perasaan Kamel berubah dari 'menyukai' Farhana kepada menyukai Syaza si cantik manis yang kaya dan bergaya berketurunan Syed. Dalam tak diam, aku mengutuk Farhana yang 'jual mahal' ngan Kamel yang secara 'perbuatannya' menyukai Farhana.

Aku jadi tak keruan bila hati Farhana berbelah bahagi samada hendak menerima Kamel yang sudah semakin rapat dengan Syaza. Norzailina Nordin berjaya membuatkan pembaca geram dengan Farhana yang seperti tamak samada melepaskan kamel dan menerima cinta Ridzafi (Geovanni). AKu pulak yang kehilangan punca mengharapkan Ridzafi dan Kamel terus menunggu Farhana sehingga benar-benar Ridzafi hanyalah khayalan Farhana.

NN membuatkan aku juga rasa 'tersasar dengan perasaan tamak tetapi bukan rasa cinta'. Saat menjadi bertambah genting bilamasa Ridzafi menjadi buruan mafia2 Itali. Bila part ni aje dah berdebar-debar dah jantung aku, yang sebenarnya aku tatau aku berdebar kerana cerita Norzailina Nordin atau kesan ubat selsema yang aku amik neh. Atau mebe kedua3nya sekali. He3.

Keseluruhan aku berpuas hati dengan jalan cerita NN kali ni dan memang kebanyakkan buku NN memang tak pernah mengecewakan aku.

Di akhir buku, NN memasukkan maksud-maksud perkataan Itali seperti Signor, Signorina, Il io Dio dan beberapa perkataan lain tetapi lebih bagus jika Norzailina Nordin sertakan sekali pronunciation nya.

Garapan keindahan Itali pun dapat dirasakan sekali dengan gambaran-gambaran indah dari NN. Membuatkan aku ingin ke Itali sekali lagi, hu3. Then terdapat beberapa info mengenai Blog, cinta internet dan F1.

Mebe NN kena alert tentang kesalahan ayat Kristal 'Cravrosky' di mukasurat 25 yang sepatutnya ditulus Kristal Swarovsky. Then muka surat 305 "bertapa ruginya Kamel memutuskan hubungan dengan Syaza" yang sepatutnya Kamel itu di refer sebagai Abang kepada Kamel iaitu Khair.

Cerita berakhir dengan Happy Ending tapi jalan cerita mengenai Khair tergantung. Babak berakhir dengan perasaan berdebar / suspen berbanding dengan perasaan romantis di awal novel.

4 comments:

ranggaz04 said...

thankz add link blog sy dlm blog awk.... "SaHaBaT RaNgGaZ"

! ~~[ =geng=_(AO)yam ]~~ ! said...

buku buku buku....haish.......komik doraemon ko tak pomot ke jah???>..hak3 xD

eLyZa™ said...

diam Ko bapak ayam :@ :@

! ~~[ =geng=_(AO)yam ]~~ ! said...

hwa3 xD kok kok kok xD