Monday, June 2, 2008

DEAR YAYAH 2 - FARIHAH ISKANDAR

Tajuk : Dear Yayah 2
Penulis : Farihah Iskandar
Harga : 14.90
Muka Surat : 240 m/s
Penerbit : PTS One
Tahun : 09 / 06
Rating Pengulas : ***
Kategori : Novel Remaja

Sinopsis Buku :

Dear Yayah kembali lagi. Kali ini dengan diari kehidupannya yang baru. Jihan dan Suria sudah tidak perlu menyorok lagi kerana semua pelajar sudah tahu mengenai persahabatan mereka dengan Hazman dan Khairi. Tetapi mereka masih juga meneruskan aktiviti menghantar surat dan kad-kad yang comel. Rupa-rupanya Jihan mempunyai seorang kawan baik bernama Kamal. Ini menimbulkan rasa cemburu dalam diri Hazman. Tetapi, tiba-tiba sesuatu yang tidak terduga terjadi menyebabkan Jihan jadi tidak keruan dan mula menyendiri...



Komen Aku :
Dear Yayah 2 kembali!! Kali ni, Jihan dah naik semester dengan Diari baru pemberian Hazman. Hazman dan Jihan masih berutus surat. Hazman juga agak tertekan, kerana dia lebih suka jika dapat berjumpa dan berbicara secara kerap dengan Jihan daripada menulis surat. Namun, Jihan lebih suka menggunakan cara kuno iaitu menulis surat (thanks God, kalau dia berhubung pakai asap, lagi teruk kan?).


Apa yang menarik dalam buku ni ialah cara mereka menulis surat. Jihan sering komplen akan tulisan Hazman yang macam cacing kerawit yg kebulur hampir mati tak makan. Keunikan menulis surat, keseronokkan dapat surat cinta dari org tersayang adalah di tunggu2 setiap minggu menjadi nostalgia buat sesetengah org kan? Lebih-lebih lagi bila tgk buah hati 'jatuh pensan' kat tengah padang kerana kepenatan / lain2. Suria pulak dah tau siapa yg menghantar kad-kad comel. Dah tentu la org yg dia admire sekian lama - ' Jejaka Malaya'. Akhirnya mereka bercouple dan menjadi couple yg paling romantik. Perkembangan watak Suria kat sini pun ok juga, tapi tak banyak sangat.


Jihan pulak dilanda konflik diri yang maha hebat dimana dia kematian sahabat baik dia (sahabat sedari kecil). Konflik diri yang mereka panggil 'badi' tu menghantui Jihan sehingga menyebabkan Jihan kemurungan dan pelajarannya serta hubungan nya dengan Hazman terganggu di peringkat kritikal. Nasib Hazman sangat mengambil berat dan memahami keadaan Jihan yang tertekan.

Kisah-kisah sukan sekolah, keadaan di padang, dalam makmal, dalam librari, cerita kat ko-op, semua termuat dalam Dear Yayah 2 ni. Betul2 mengimbau cerita kita di zaman persekolahan. Dear Yayah 2 kali ni, agak berat dengan unsur2 kesedihan melampau dan sifat kedegilan Jihan yg over2. Bila aku baca ni, aku agak geram jugak, but aku rasa penulis nak menyampaikan sesuatu kat situ. Informasi juga dah diselitkan sikit2... kira naik seronok gak baca..

||| Blog Farihah Iskandar [Klik Sini] ||| Blog Ain Maisarah [Klik Sini] |||


3 comments:

alvin del said...

syok sangat cerita nie,,tpi bru baca yg pertama,,tak jumpa buku dear yayah yg lain...:((,,jdi cuba nak tgok kat internet tak ada jga :((...

IrA RidhA said...

bku ni adalah the best!!!!!

zubeir mania #Iostoconvale said...

Dekat mane kita bole dpt kn lgi diari yayah ni??