Monday, June 2, 2008

DEAR YAYAH 1 - FARIHAH ISKANDAR

Tajuk : Dear Yayah
Penulis : Farihah Iskandar
Harga : 14.90
Muka Surat : 160 m/s
Penerbit : PTS One
Tahun : 09 / 06
Rating Pengulas : ***
Kategori : Novel Remaja

Sinopsis Belakang Kulit Buku:
Sinopsis Alam remaja memang indah. Tak lengkaplah dunia remaja kalau tiada kawan-kawan, surat dan yang paling penting...Diari (biasalah budak perempuan).

Elemen-elemen penting dalam hidupku:
Yayah - Diari kesayangan
Suria - Bestfriend merangkap roommate. Minat kat Khairi (jejaka idaman Malaya katanya tapi mamat tu tak tahu pun Suria minat kat dia )
Hazman - Bestfriend juga. Selalu bagi surat kat aku sebab kawan senyap-senyap. Malu pulak nak cerita.
IK - Mamat misteri yang selalu bagi kad yang cute-cute kat Suria (Jealous betul!)

Komen Aku :
Buku ni tiba-tiba sahaja menarik minat aku untuk memilikinya. Cantik aje kulit buku dia dan warna buku dari PTSOne ni benar-benar membuatkan aku 'membeli hanya kerana jatuh cinta pandang pertama'.

Aku tak biasa membaca buku remaja. Tapi kali ni aku memberikan peluang kepada diri aku membaca buku dari pelbagai sumber. Sekali sekala mencari kelainan, apa salahnya dan ternyata Farihah Iskandar tidak mengecewakan aku, sebagai seorang pembaca 'dewasa'.

Buku ini bisa membawa kita, yang sudah dewasa ini, kembali mengimbas ke zaman persekolahan dulu. Zaman cinta monyet, zaman remaja yang penuh dengan kemanisan. Berbanding dengan tulisan Ain Maisarah, jalan cerita Farihah Iskandar agak serious dan gaya bahasanya tidak banyak menyelitkan gurauan yang terlampau. Antara Ain Maisarah dan buku Farihah Iskandar ~ aku lebih menyenangi karya-karya Ain Maisarah yang agak santai dan selamba.

Pergolakan jiwa Nurjihan (Jihan), pelajar tingkatan 5, di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dalam mengejar cita-cita, cinta dan persahabatan. Cerita-cerita didalam novel ini agak simple dan ringkas cuma yang menjadi penyedap cerita ini ialah entry segala perasaan Jihan kedalam diary nya yang dipanggil YAYAH. Jihan seorang gadis biasa yang aktif dalam sukan menghadapi hari-hari biasa persekolahan seperti remaja-remaja lain dan mempunyai rakan karib bernama Suria. Suria perwatakannya agak happy-go-lucky pula admire seorang budak lelaki di kelas yang berlainan.

Hazman bagi Jihan ialah seorang sahabat (sebenarnya boyfriend) tetapi, Jihan sendiri menghadkan hatinya supaya menganggap Hazman sebagai teman rapat kerana dia dan Hazman baru sahaja berkenalan atau budak-budak remaja cakap ~ Declare. Perhubungan Jihan ~ Hazman hanyalah sekadar mengutuskan surat melalui org tengah (sahabat baik mereka berdua) dan tidak bertegur sapa antara satu sama lain jika mereka berselisih.

Plot cerita berkembang dengan baik dan penulisan Diary Yayah juga membuatkan aku teruja untuk membaca entry-entry seterusnya.

Part 1 buku ni not bad, membuatkan aku sendiri nak baca Part II nya pulak. Tak silap aku, buku ni boleh dibeli secara online kat e-Bay Malaysia

3 comments:

Anonymous said...

cabest je buku ni.....ak nak usha lew nnti...

kedaibukusaduri.blogspot.com said...

Salam Cik...Buku ni masih ada?

kedaibukusaduri.blogspot.com said...

Salam Cik...Buku ni masih ada?