Monday, April 21, 2008

Tanah Andriyana - Noor Suraya


Tajuk : Tanah Andriyana
Penulis : Noor Suraya
Harga : RM17.90
Penerbit: CESB
Muka Surat : 307
Tahun : 2002
Rating Aku : * * * 1/2 - best

Belakang Buku

Apa guna pasir setambun,
Kalau tidak setinggi duduk,
Apa guna kasih setahun,
Kalau tidak seumur hidup.

Yana,


Apa khabar nasi di daun,
Nasi di talam bagai nak basi,
Apa khabar tinggal setahun,
Tinggal semalam bagai nak mati.

Ku Fitri.


Cerita Aku
Seronot juga kan, baca buku cerita lama? Mengisahkan Aliya (seorang pelajar), anak kelahiran Langkawi yang sangat meminati lukisan dan dia sendiri sangat suka melukis. Nyatanya, kegemaran masa lapangnya iaitu melukis itu ditentang keras oleh ayahandanya – Ali Hakeem.

Kebetulan Ali Hakeem mempunyai sebuah resort di Langkawi bernama Tanah Andriyana. Ketika Aliya pulang bercuti dari Kolej ke Tanah Andriyana, dia bertemu dengan Hadi anak musuh tradisi keluarga Ali Hakeem iaitu YB Bakhtiar.

Manakala, Megat Nasir yang meminati Aliya akhirnya kecewa apabila Aliya bolayan sama dia. Sebenarnya, Aliya sendiri keliru dengan percintaan kerana masih muda. Lantaran itu, Megat Nasir mengambil keputusan mengambil Natrah (kawan baik Aliya) sebagai pasangan hidup.

Perhubungan Aliya + Hadi dapat dihidu oleh ayahnya dan akhirnya dia kena marah kaw-kaw nyer. Aliya membawa diri ke Kent, England dan disana dia tinggal dengan nenetnya bernama nenet Manjalara. Dari situ, dia berjumpa dengan diari moyangnya iaitu Raden Andriyana. Dari situlah segalanya terbongkar dan akhirnya dia tahu kenapa keluarga Ali Hakeem bermusuhan dengan keluarga YB Bakhtiar.

Berjayakah perhubungan Hadi + Aliya?

Buku ni byk fakta sejarah dan kehidupan masa lampau. Gaya penulisan Noor Suraya memang selamber dan kelakar. Ada juga mengusik perasaan. Flashback nya OK dan plot ceritanya tersusun.

Lagipun, aku suka buku ni gak sebab diselang seli ngan rangkap-rangkap pantun yang syahdu.

0 comments: