Monday, June 9, 2008

Garis-Garis Dejavu - John Norafizan

Tajuk : Garis-Garis Dejavu
Penulis : John Norafizan
Harga : 22.00
Muka Surat : 636 m/s
Penerbit : Jemari Seni Publisher
Tahun : 03 / 08
Rating
Pengulas : ***** (memang besh giLe) - WAJIB dimiliki
Kategori : NoveL Berat / Keagamaan / Dewasa

Garis-Garis Déjà vu. Aku betul-betul puas hati baca karya JN kali ni dan pada kali-kali yang sebelumnya juga, karya-karya beliau tidak pernah menghampakan. Memang aku tak akan lengah-lengah nak membeli buku-buku beliau setiap kali diterbitkan (walaupun entah kurun keberapa aku ada masa untuk membacanya).

Seperti biasa, karya-karya JN akan membuatkan pembaca ingin tau lagi dan lagi apakah yang akan terjadi selepas satu-satu bab. Aku sendiri pun berdebar-debar dan sentiasa ingin tau dan tau. Membaca buku setebal 636 muka surat ini sekali-kali tidak membenarkan aku lalai walau sehuruf pun membaca baris-baris ayat, sebab aku tau, aku akan ‘sesat didalam novel’ jika berbuat demikian. Karya-karya JN satu pun tidak ada rongga-rongga kosong sehingga membuatkan pembaca melompat-lompat mukasurat untuk menghabiskan ceritanya. Menakjubkan, aku memang suka giler dengan karya-karya JN. Harap-harap dia buat buku banyak-banyak.

Dalam kesemua novel-novel beliau (kecuali aku belum membaca Cinderela Cinta), semuanya berkaitan dengan keagamaan. Cinta kepada Allah yg hakiki. Begitu juga dalam Garis Garis Deja Vu ni. Cerita tentang cinta hakiki. Kalau dah namanya novel JN, tak sah kalau pengembaraan di sekitar England dan Johor.

Warning jugak ek, novel JN ni agak berat dan sarat dengan pelbagai permasaalahan yang tak berkesudahan. Kalau sapa-sapa yg ada migrain tu, baca la slow-slow.. kang krem otak.

Bila menghampiri babak-babak akhir, aku dpt rasa, cerita ini ialah mengenai pencarian. Sebuah pencarian ---

~ Pencarian Cinta Hakiki
~ Pencarian Tuhan
~ Pencarian seorang Anak
~ Pencarian seorang Bapa
~ Pencarian seorang Isteri
~ Pencarian seorang Kekasih
~ Pencarian seorang Pengganas
~ Pencarian seorang Ibu

Seolah-olah pencarian yang tiada kesudahan.. penebusan dosa.

Selain tu.. buku ni menggarap tentang beberapa siri mistik dan mimpi-mimpi aneh serta terjumpanya haiwan-haiwan aneh yang mungkin orang lain tidak terfikir..

Eh ! Lupe plak nak paste Sinopsis belakang kulit buku :

Sinopsis Nye :

Inilah sebuah cerita cinta yang ditulis dalam nada yang berbeza. Dua benua. Tiga negara. Empat nyawa. Dan satu takdir yang tersimpul mati!

Sebuah episod pengembaraan yang merentasi garis-garis dejavu, Suatu pelarian tanpa noktah dan rentetan pertemuan-pertemuan aneh seorang Damien.

Kenapa setelah sepuluh tahun berselang Ashraf harus mencari Laila yang hilang sedangkan isterinya, Nini ditinggalkannya pergi?

Dan
begitu mahalkah harga cinta, sehinggakan Suraya meninggalkan-Nya
demi dia?

Mungkin aku ada sedikit kekecewaan dengan pengakhiran buku ni, namun aku berpuas hati keseluruhannya. Bukan tak puas hati apa, sebab banyak sangat 'kebetulan' yang ada dalam buku ni. Ni lah cara penulisan JN dari duLu lagi, situasi 'kebetulan dan takdir' selalu wajib didalam buku-buku dia especially buku Tunjukkan Aku Satu Bintang. Happy sangat baca buku ni dan aku memang nak cepat-cepat baca buku ni sebab aku nak continue dengan buku Ayat-Ayat Cinta.

Kalau korank nak beli buku ni secara alternatif selain dari beli kat kedai-kedai buku, aku rekemenkan korank beli kat Jemari Seni Publishing. Selain dapat diskaun, kadang-kadang dapat pulak tandatangan dari penulis. Isn't it great?

So sapa-sapa nak tau lebih lanjut pasal John Norafizan leh la lawat Blog dia.

>> Layan sinih [ Blog John Norafizan ] <<


John Norafizan

1 comments:

John Norafizan said...

Salam..
Terima kasih di atas ulasan ini ehehe.. Insya Allah saya akan perbaiki di masa hadapan... tunggu ya novel ke 5 di tanah sakura pula! :) :) :)