Tuesday, April 22, 2008

Journal Seorang Pelaut - Hasrul Syah Hassan

Tajuk : JOURNAL SEORANG PELAUT
Penulis : Hasrul Syah B Hassan.
TERBITAN : AR PUBLICATION
TAHUN : 2005
HARGA : LUPA LA
BINTANG : 2 1/2 (2 SETENGAH)

SINOPSIS 1

Kisahnya ttg seorang Engineer Kapal (Zamri) kelas ke lima, bekerja di sebuat kapaL. So kerjanya belaaaayaaar aje lah.

Memula aku baca, mmg kelakar penulisannya. Tak macam be-buku yang lain sampai satu perenggan nak menjelaskan nombor telepon yg tercatit basah dlm gaya bahasa spt dibawah :

Quote:
Zamri memberi alasan bahawa dia tidak dapat menghubungi Mira kerana nombor telefon Mira basah ketika balik dari majlis hari lahir Sarina tempoh hari. Nombor telefon Mira hanya disalin pada kertas yang diberikan oleh Sarina dan mereka tidak membawa payung ketika itu. Habis basah kuyup mereka berdua


Aku tak tau kenapa aku tergelak. Dah sampai tahap cam ni aku rasa boring plak. Aku ingat aku salah pilih buku. Permulaan yang boring cerita dimana pada awal buku dia hanya bercerita tentang masaLah antara dia (Zamri) dan makwe dia (Mira).

Sehinggalah aku bila dia terjumpa satu journaL (diary) salah seorang rakan satu kapaL dia yang dilaporkan hilang. Dia tak mengenali siapa pemilik journal tu, tapi Zamri terus membaca dan membaca. Tu yg membuatkan cerita ni jadi menarik, sbb pembaca ingin tahu lebih lanjut misteri kehilangan pemilik journal tersebut.

Baru nampak ‘kemanisan’ buku ni. Aku pilih buku ni sbb lain dari lain. Banyak cerita ttg pelaut. Sbb bapak aku dulu navy dan aku juga sebahagian dari kehidupan laut. Jadi sedikit sebanyak menarik aku membeli buku ni. Buku ni banyak memartabatkan kerjaya pelaut yang mana kerjaya diorang ni banyak di salahertikan oleh org ‘darat’. Then dia byk cerita perjalanan di pelabuhan-pelabuhan serata dunia. Dari cerita ni kita nampak dunia luar.

SINOPSIS + ULASAN

Overal ceritanya agak menarik. Ceritanya tak banyak info sangat, cuma yang banyak, info tentang kerja sebagai pelaut, yang pernah menuntut di Akademi Laut Malaysia, dekat Melaka. Banyak citer tentang enjin, kerosakan kapaL dan herarki dlm perkapalan.

Jalan cerita jadi menarik biLamana Zamri (watak utama) terjumpa diary seorang pelaut yang
hilang dari kapaL. Diary tersebut menceritakan kisah hidup dia dan keluarga dia. Mcm² yang berlaku pada pemuda tersebut, sehinggalah hari kehiLangannya.

Kiranya mcm kita pun turut sama baca diary orang pulak. Garapan citer ni umpama cerita dalam cerita. Kiranya ada dua bijik cerita ler, yang akan membuat kan kita tertanya-tanya apa akan berlaku selepas satu episod ke satu episod lain.

Tapi, antara kisah hidup Zamri dan kisah idup pemuda tu hampir sama plotnya aje, cuma nasib Zamri jauh lebih baik daripada nasib pemilik diary tu. Diary tu menceritakan tentang segala kesedihan yang berlaku pada pemuda tersebut, kesedihan dalam keluarga dan hubungan cintanya dengan gadis yang baru dikenalinya.
Walaubagaimanapun, memang seronok membaca diari orang sebenarnya.. kenapa eh? Mehehehhe..

4 comments:

eleCtrico said...

Seronok jadi pelaut..menguji semangat n ketabahan..My ship is my playground ;) ..

eLyZa™ said...

mekasih.. :)

eqybal said...

kat mne nak dptkn novel ni.... sy nak beli la...
bole email kat sy?
eqybal_14@yahoo.com

Syapik said...

Pengarang buku ni, arwah abang saya. Meninggalkan seorang balu dan 3 anak, mereka kini hidup dalam kesempitan tapi masih boleh survive.